בידוד אקוסטי לאולפן

תוכן עניינים

אולפן הקלטות הוא מקום בו מתבצעות הקלטות, אודיו או וידיאו, והוא משמש אמנים, מעצבי  סאונד ומפיקים ליצירת אלבומים, שירים ופסי קול.

זהו חלל שחייב להיות אקוסטי כדי שההקלטה בו תהיה איכותית ומקצועית. רעשי רקע, זליגת רעשים חיצוניים, הדהוד של צלילים, כל אלו עלולים ליצור הפרעות אשר הורסות את ההקלטה כולה. מה כדאי לדעת על אקוסטיקה לאולפן הקלטות? אתם מוזמנים לקרוא כעת.  

החשיבות של בידוד אקוסטי לאולפן 

אקוסטיקה היא תחום העוסק בחקר ובשליטה על צלילים והיא יוצרת את איכות הצליל המוקלט באולפן הקלטות. כלי הנגינה וציוד ההקלטה האיכותיים ביותר לא יוכלו לנצח אקוסטיקה גרועה וזה ה-א'-ב' באולפן הקלטות. אקוסטיקה אחראית על החזרי הקול, וכשהם נפגעים, איכות  וההיגוי נפגעים גם הם. הדהוד מעוות את הסאונד ומגביר את מפלס הרעש. 

בידוד אקוסטי לאולפן תלוי במספר גורמים, ביניהם בבחירה נכונה של המינון וסוג החומר המיועד לבידוד. הם אלו שיקבעו את איכות הסאונד. כדי להגיע לצלילים נקיים ואותנטיים, חשוב להשתמש בחומר בליעת קולות וצלילים עבה ואיכותי. כך גדל תחום הבליעה האקוסטי והוא יכול לכלול גם תדרים נמוכים ובעייתיים.

חומרי בליעה מאיכות ירודה, אשר מצליחים לבלוע רק החזרי קול בתדרים גבוהים, משאירים את ההדהוד בתדרים נמוכים ובינונים ונוצר עיוות של הצליל.

חומר אקוסטי מועט מדי משאיר את החזרי הקול ומנגד, יותר מדי חומר בליעה גורם לייבוש החדר ולפגיעה בסאונד.  לכן יש לבצע תכנון אקוסטיקה לאולפן באופן מקצועי ומדויק, בהתאם למשתני החלל. 

בידוד אקוסטי לאולפן

מאילו חומרים יוצרים בידוד אקוסטי? 

חומרים שונים מאפשרים בידוד אקוסטי לאולפן. חלק מהחומרים המשמשים כבידוד לאולפנים הם ידידותיים לסביבה וחלקם לא. בכל מקרה, חשוב לבחור תמיד בחומרים אשר עומדים בתקנים מחמירים ולא להתפשר על האיכות. 

איכות גבוהה מעידה על שמירה בטיחותית וסביבתית, ללא שימוש ברעלים ובחומרים מסוכנים לבריאות. חומרים איכותיים הם גם אינם דליקים, לא צוברים לחות, עמידים בפני רטיבות ומבודדי חום. 

לבידוד אקוסטי משתמשים בספוג המפחית את ההדהוד בחלל ומאפשר ללכוד רעשים לא רצויים. הוא מגיע בבלוקים ומתאים לציפוי דלתות, קירות, תקרות ועוד. קרטוני ביצים מתאימים להפחתת הדהוד קולות אנושיים. 

צמר סלעים, חומר העשוי סיבים מינרליים מלאכותיים, מתאים גם הוא לבידוד אקוסטי ובידוד מחום. 

איך ליצור בידוד אקוסטי לאולפן?

שני המהלכים העיקריים סביב בניית אולפן אקוסטי הם איטום החלל מרעשים חיצוניים ושיפור איכות הסאונד בתוך החדר.

מומלץ לחפות כ-70%-100% משטח התקרה בספוג אקוסטי, הבולע רעשים רחבי תדר. עובי החומר אמור להיות לא פחות מ-55 מ"מ. כשהתקרה ממש גבוהה, מומלץ להשתמש בספוג בעובי של 70-80 מ"מ.

בנוסף לתקרה, כדאי לחפות גם את הקירות ומאחורי הרמקולים. באולפנים בעלי שטח גדול יחסית מומלץ גם להתקין לוכדי בסים שסופגים גלים עומדים ותדרים נמוכים הנוצרים בחדר מוזיקה סגור. 

אם מדובר באולפן בתוך בית ניתן לשדרג את כושר הבידוד של הקירות על-ידי הוספת קיר פנימי נוסף, מגבס, היוצר מעין חדר בתוך חדר, או להתקין חוסם רעשים דינמי שאפשר להדביק על קיר קיים. 

בנייה ותכנון של חדרים אקוסטיים נחשבים לתחום מדעי מדויק וכדי ליצור אקוסטיקה מושלמת חשוב להיעזר באנשי מקצוע כגון יועץ אקוסטיקה.

החשיבות של יעוץ אקוסטיקה 

 יעוץ אקוסטיקה ניתן על ידי מומחה בתחום האקוסטיקה. הוא מייעץ בשלב התכנון ובעל ידע רב בכלים ובטכניקות לניתוח ושיפור האקוסטיקה. בעזרתו ניתן להבטיח פתרונות מותאמים לצרכי האולפן. תכנון אקוסטי לאולפן מתבצע באמצעות בדיקה מקדימה ואבחון המצב הקיים.

/ 5.

מאמרים שעשויים לעניין אותך
תכנון אקוסטי משפר את הבריאות והרווחה במשרד

בעולם המודרני, המשרד הפך למרחב בו אנו מבלים חלק ניכר

קרא עוד »
השפעת האקוסטיקה על בריאות האדם

הסביבה האקוסטית בה אנו חיים ועובדים משפיעה רבות על איכות

קרא עוד »
האתגרים האקוסטיים במרכזי מסחר

מרכזי מסחר, כמו קניונים ומרכזי קניות גדולים אחרים, מציעים מגוון

קרא עוד »
דילוג לתוכן