מדידת רעש סביבתי

תוכן עניינים

רעש הוא צליל המופק כתוצאה מפעולה כלשהי וגורם להפרעה. רעש סביבתי הוא כל רעש שמתרחש במרחב הציבורי והחיצוני. ברמת דציבלים מסוימת הוא עלול לפגוע בבריאות. כדי לבדוק אם עוצמות הרעש הן ברמות סבירות או לא, נעשית מדידת רעש סביבתי. 

רעש סביבתי

מקומות בילוי, אזורי תעשייה, תחבורה, אתרי בנייה, כל אלו ועוד עשויים ליצור רעש סביבתי הגורם מטרד לציבור.

המשרד להגנת הסביבה קבע תקנות המגדירות מתי רעש מהווה מטרד וסכנה בריאותית בהתאם למיקום שלו, למשל אזורי מגורים לעומת אתרי בניה, ולזמנים בהם הוא מתרחש, יום לעומת לילה. 

מדיניות המשרד להגנת הסביבה מבוססת על התקנות למניעת מפגעים משנת 1991. תקנות אלו דורשות בין היתר מדידת רעש סביבתי במקרים של תלונות לרשויות מקומיות או למשרד להגנת הסביבה.  

אין ספק כי החיים בעידן המודרני מלווים ברעש תמידי. הוא נמצא בכל מקום והגורמים לו שונים. רעשים חזקים למשל נפוצים באזורים הסמוכים לשדות תעופה, כבישים סואנים או אזורי תעשיה. 

רעש בעל עוצמתו גבוהה עלול להזיק לבני אדם ומהווה בעיה חמורה. המשרד להגנת הסביבה הגדיר את עוצמות הרעש המותרות בתדירות ובזמנים מסוימים. 

רמת רעש סבירה היא בדרגה של עד 60 דציבלים. עוצמת קול מעל 80 דציבלים נחשבת כרעש חזק ומטריד שעלול לגרום נזק לשומעים.  

מדידת רעש סביבתי

מה הנזקים ומה התקנות? 

רעש חזק הוא כזה אשר עלול לפגוע בשמיעה ובאיכות החיים. קול בעוצמה של 30 דציבלים נחשב לשקט. לעומת זאת, אדם הנחשף לרעש בעוצמה הגבוהה מ-110 דציבלים, למשך מספר דקות, שמיעתו עלולה להיפגע. 

המודעות למפגע והמטרד שרעש גבוה יוצר, הביאו לחקיקה שמטרתה למנוע רעש סביבתי עוצמתי שפוגע באיכות החיים ואף גורם לנזק בריאותי לאוכלוסייה. 

לפי התקנות, עוצמת הרעש המותרת בשעות היום באזורי מגורים, היא עד 80 דציבלים, במשך פרק זמן שלא יעלה על 2 דקות. עוצמת קול של 60 דציבלים מותרת לפרק זמן של 3 שעות. 

בשעות החשכה התקנות הן שונות. רעשים שבשעות היום נשמעים סבירים ונבלעים בהמולה הכללית, הרי שבלילה הם עוצמתיים ומהווים מטרד של ממש. התקנות קובעות כי החל משעות הערב אין לעשות רעש שעוצמתו עולה על 50 דציבלים והוא נמשך מעל חצי שעה. לזמן ממושך יותר אסור להפיק רעשים אשר עולים על 40 דציבלים. 

אנשים אשר נחשפים לרעשים העולים על המותר עלולים לסבול ממתח ומעצבנות מתמשכים, לחץ דם גבוה, פגיעות באיכות השמיעה ולעיתים אף להתמוטטות עצבים.

טבלת מדידות רעש בדציבלים דוגמאות

עוצמת הקולדוגמאותמשך זמןתקין/לא תקין
10 dBשקט בלילהלא מוגבלתקין
30 dBשקט בביתלא מוגבלתקין
50 dBשיחה רגועהלא מוגבלתקין
70 dBמכונת כביסה8 שעותתקין
85 dBתנועה כבדה ברחובות8 שעותלא תקין
100 dBמקדחה15 דקותלא תקין
120 dBקונצרט רוקמיידיגורם נזק
140 dBמנוע מטוס בקרבהמיידיגורם נזק

אילו בדיקות רעש עושים?

בדירת רעש לקביעת עוצמת הרעש נחוצה כדי לזהות אם אכן יש בעיה וכיצד לפתור אותה. מדידת רעש סביבתי נחלקת לשתיים:

  1. רעש הולם
  2. רעש נישא

רעש הולם הוא תוצר של אקוסטיקה לא טובה ורעש הולם נגרם כתוצאה מרעשים סביבתיים.

הבדיקות נעשות על ידי יועצי אקוסטיקה, מומחים בעלי הסמכה. הם נעזרים בציוד מתקדם ומבצעים את הבדיקות בהתאם לנהלים של המשרד להגנת הסביבה. הדו"ח המוגש לאחר הבדיקה וניתוח התוצאות קביל בבית המשפט במקרים בהם יש לאכוף את החוק באמצעים משפטיים.

ניטור רעש מתבקש בהתאם לסוג המפגע ותדירותו. במידה והרעש מופיע בפרקי זמן קבועים, הבדיקה תיעשה בהתאם לזמנים בהם הוא מופיע. אם הרעש נעשה בפרקי זמן ממושכים ומשתנים, מדידת רעש סביבתי תהיה ממושכת יותר, לעיתים גם בשעות היום וגם בלילה, כדי לוודא כי עוצמת הרעש אינה עולה מעל המותר. 

לסיכום, מדידת רעש סביבתי נועדה לזהות רעש בלתי סביר, בעוצמה שעולה על המותר, שעלול לגרום לנזקים בריאותיים ונפשיים ולפגיעה באיכות החיים.

/ 5.

מאמרים שעשויים לעניין אותך
תכנון אקוסטי משפר את הבריאות והרווחה במשרד

בעולם המודרני, המשרד הפך למרחב בו אנו מבלים חלק ניכר

קרא עוד »
השפעת האקוסטיקה על בריאות האדם

הסביבה האקוסטית בה אנו חיים ועובדים משפיעה רבות על איכות

קרא עוד »
האתגרים האקוסטיים במרכזי מסחר

מרכזי מסחר, כמו קניונים ומרכזי קניות גדולים אחרים, מציעים מגוון

קרא עוד »
דילוג לתוכן